En sang for fraværet af Payman

En digt af Omid Shams

oversat af Shekufe Tadayoni

 

Hvor er den seng som kan lægge den syge der er fed og deprimeret af dine uafbrudte kys på sine knæ, hvor er den

den seng som kan adskille træet fra det sete, diamanten fra evigheden, kongevejen fra ærgrelsen dig fra vanvidet

hvor er den seng som har nosser nok til at holde dig fast som kan forvandle dine tynde arme til alle

så meget til alle at jeg kan sige vinden er bange for alle

stjernen glider fra alle

grinet gnider sig med fra og med op ad alle

hvor er den seng som en siddende gud med gedebukkeskæg med en undertrøje af havene med hånden til tindingen sådan her

med døden med russisk salat med Winston og den sære parfume af de gryende morgeners synder

med farlige springvand af øjenvipper og aske

med en stjerne der er flov over to forheksede balder vendt mod en formfuldendt solnedgang

hvor er den seng som jeg kan kramme i stedet for dig

du som har tilpasset den hellige butik til en blå luders smag i samfundets baglomme

du som har skubbet den religiøse revolutionsdigter Ghazvehs[1] digtes bløde røv

mod samfundets stive pik

du som   ___ tiden i stedet for de brilleglas du aldrig fik            den plisserede satinnederdel du aldrig fik

i stedet for det hjem du aldrig fik

den kvinde du aldrig fik

det barn du aldrig fik

 

På toppen af mytologiens kødfulde sol spiser du latterens rabarber

fædrenes små tynde sprækker river du af

og smider væk

så at du er et væsel af mavesårenes og migrænernes enge

så at elfenben og våben ler i dine øjnes lyn

så at du roligt og respektfuldt kysser folkets kyske blod

døden er dit skaberværk

hånden er dit skaberværk

det femte nummer på alle Klaus Schulzes[2] plader er dit skaberværk

de smukke veje, de hellige køer, sommerfuglene, ørnene, hundene, kragerne og aberne, blomsterne, lysene, sanserne, tårerne , alle er de din evindelige hostes søde frugter

et sår drypper bagfra undertrykkelsens underkop og rædslen kigger på dig og griner – slå den

Med hånden hver og en af os med Mandys hånd som på dagen for den gryende morgen tager hen til alle bekymringernes krøllede og visnede kæmper frem til middag og ryger smøger i smug med Rezas hånd som er i militæret med de snavsede gryders håndtag med dine brødres og søstres hånd med den hånd som kærtegner de fødder og de bløde brystkasser som du husker i mørket – slå den

Med hver og en af trefjerdel-gudernes pikke grinende eller grædende eller på eftertænksom vis inde i den blå ramme som du ikke er i nu.

Med en ting på størrelse med disse virkelige               jeg ved snart ikke

jeg ved slet ikke

 

Jeg snakker bare i et væk så du ikke falder så du ikke falder som om man kan skrive som om man kan sige som om man kan tage som om man kan holde fast som om man kan skide som om man kan spilde som om man kan spytte som om man kan kramme en seng det er omsonst aldeles fuldkommen endegyldigt omsonst det er elendigt og latterligt når du er derinde

du er derinde din                 forbandede           nar

hvad skal jeg sige?

hvad?

hvad?

 

(rytmisk)

 

hmmm

 

hmmmm hmmmm hmmmm hmmmmm

 

hmmmm

 

hmmmmm

 

hmmmm

 

hmmm

 

hmmm

 

hmmmmmmmm

 

hmmmmmmmmm

 

hmmmmmmmmm

 

hmmmmmmmmm

 

hmmmmmmmmm

 

hmmmmmmm

hi ha

 

hmmmmmmm

hi ha

 

hmmmmmmm

hi ha

 

hmmmmmmm

hi ha

 

hmmmmmmm

hi ha

 

hmmmmmmm

hi ha

 

hmmmmmmm

hi ha

 

hmmmmmm hmm                             hi ha

 

hmmmmmm hmm                             hi ha

 

hmmmmmm hmm                             hi ha

 

hmmmmmm hmm                             hi ha

 

hmmmmmm hmm                             hi ha

 

hmmmm hmm     rejs dig kammerat rejs dig     hi ha hmmmm hmm    hahaha kom kom denne her vej  hi ha

hi hi hmmmm hmm hi ha hmmmm hmm    hi ha husker du? husker du? hmmmm hmm     hi ha ku du tænke dig at jeg dansede? dansede dansede dansede?   hi ha hmmmm hmm

hmmmm hmm   hi ha   hmmmm hmm   hi ha hmmmm hmm      hi ha

hmmmm hmm    hi ha  kom nu og dans kom og dans    hi ha   hmmm hmm   hi ha kom og dans   hmmmm hmm  hi ha  hmmmm hmm  hi ha  hmmm hmm   hi ha  hmmm hmm   hi ha hmmmm hmm hi ha mig og dig mig og dig med Allan hi ha hmmmm hmm

 

hi ha hmmmm hmm    mig og dig mig og dig med Johnny hi ha hmmmm hmm  hi ha hmmmm hmm mig og dig mig og dig med Jacky hi ha hmmmm hmm hi ha hmmm hmm mig og dig mig og dig med Ali hi ha hmmmm hmm hi ha hmmm hmm mig og dig mig og dig med Pouya hi ha hmmm hmm hi ha hmmm hmm mig og dig mig og dig med Gill  mig og dig med hmmmm hmm Tony mig og dig med Mandy mig og dig med  Hossein mig og dig  med Hassam mig og dig med Georgio Sinajæk mig og dig med Nehal mig og dig med Bahar mig og dig med Taher mig og dig med Mario Vargas Llosa hmmm hmm hi ha  hmmm hmm hi ha hmmm mig og dig mig og dig med alle de kære med alle men det her

er alt sammen omsonst

omsonst

 

(stilhed, rytme stopper, vrede)

det er omsonst af skrive på papiret

det er omsonst at smelte englen

det er omsonst fra

det er omsonst med

de er omsonste den rige bydel Alahiehs bakker

det er omsonst at slette alting absolut alting

det er omsonst åh I gladiatorer fra Vei Parken

det er omsonst at i helvede der blæser vinden og skyen sner og du er der ikke

det er omsonst at dele med offentligheden eller ikke

det er omsonst med Mandy ved siden af andre Mandyer og at ryste foran det berygtede Evin fængsel

det er omsonst at stoppe en hullet sok med morgendagens håb

det er omsonst med bitter kaffe og Al Jazeera, hash og at knalde stående i  gaden Charkhab

det er også omsonst at efterabe Ginsberg når du frygter at nogen konstant skal knalde dig i røven eller at nogen er i gang med at knalde dig i røven og du ikke har opdaget det eller at vente på at der sidder en plads til din røv og alles røve en plads i mørket

det er omsonst

det er omsonst at hvile lilletåen på sin fod og bemærke at du ikke har nogen negl på din lilletå og til hvor meget du skriger indtil du heller ikke har nogen negl på din storetå jeg skider på alle der siger at det her er prosa

 

det her er omsonst

for det er omsonst at skrive et digt til magtens mægtige røv

det er omsonst at bruge afmagtens farvevifte på velgørende arbejde

men du er også omsonst

du er dig rædslens røv

som uventede ulykker

som shia-imamen Abbas Ibn Ali[3] der banker én i ryggen

er du også omsonst og nu

hvor er den seng som kan lægge dig lægge dig lægge dig kammerat, ven, drikkebroder som gedegriner sammen med mig af magtens slappe patter

(tempo stiger)

hvor er den seng som vi kan hoppe op og ned i for dig

hvor er den seng der ikke ryster af skræk over vores sygdom

hvor er den seng som ikke skider af skræk over vores eksistens

hvor er den seng der bebos af de gamle forkølelsers herre

herren over indtørrede spagettier

herren over mølædte undertrøjer

herren over verdens filosoffers navne

herren over krøllede horders hår

herren herren herren over bløde og fortrolige røve

herren over fællesgåture

herren over tændstikker og papkasser og skraldespande

herren over at tømme og at fylde på ny

herren over at spise

herren over at klæde sig på

herren over at gøre

herren over at skide

herren over ikke at leve livet i allersidste øjeblik

herren over at grine grine grine indtil øjeblikket efter døden

herren over at danse nøgen sådan her

 

 

 

(stilhed)

 

 

 

 

 

(oplæses i stød)

 

 

 

 

 

 

 

 

jeg                                                           vind

jeg                                                           skygge

jeg                                           stråler af lys

blade og blomster af bronze                             grædende og grinende

skælvende og spottende

hah

jeg hånd i måne hånd i brønd

jeg er hoved bånd lyk ke lig hah

jeg hah

krop hah

skove      hah baglokaler    hah svaner hah    hagl hah hjorte hah

jeg er et øje hah jeg er en smuk kvinde hah jeg er forstanden jeg er nøgen hah jeg er blind hah

imorgener hah hjerter hah bikuber hah          ved min hånd dan dan dan                  dan dan

 

 

jeg vind

jeg

vej

jeg

blå fugl

 

 

 

 

(synges forsigtigt)

hver en af livets liljer         hah ha

hver en epileptisk hårtot   hah ha

hver en mørk dugdråbe på en mørk kind af et mørkt blik i et mørkt hus med en mørk sambo

hver en af mørkets dugdråber på mørkets kind af mørkets blik i mørkets hus med mørket som sambo

som en musling under ingen omstændigheder som græsset sågar

som et spøgelse hah ha

lugten af en tale hah ha

hah ha

hah ha

hah ha

 

(aggresivt)

sim sim salabim f f frygt

sim sim salabim b b bæven

sim sim salabim s s snak

sim sim salabim o o onani

sim sim salabim p p pot

sim sim salabim k k krig

sim sim salabim b b blod

sim sim salabim l l liv

sim sim salabim a a a

sim sim salabim za za za

sim sim salabim hah hah hah

sim sim salabim hije hije hi

sim sim salabim f f fæng

sim sim salabim sim sim salabim se se sel

sim sim salabim sil sel sel

sim sim salabim fængsel fængsel

sim sim salabim fængsel fængsel

sim sim salabim fængsel fængsel

 

(tempo stiger)

fængsel fængsel fængsel fængsel

fængsel fængsel fængsel fængsel

fængsel fængsel fængsel fængsel

fængsel fængsel fængsel fængsel

fængsel fængsel fængsel fængsel …

fængsel fængsel fængsel fængsel …

fængsel fængsel fængsel fængsel …

fængsel fængsel fængsel fængsel …

sim sim salabim                 sim salabim

fængse fænse fængse fængseeh

fængse sefængse sefængse sefængseeh

sim sim salabim fængsel fængsel

sim sim salabim fængsel fængsel

sim sim salabim f f flyv

(hvisker)

flyv

ving

erne

åbne

ving

erne

åbne

ving        erne        erne

(taler)   

jeg vind

åbne                                                       jeg fløjte

ving        erne        erne        jeg kys

åbne                                                       jeg fårekylling

vinger                                                    jeg vej

åbne                                                       jeg nattehat

flyv

flyv

 

(slutningen fader ud)

[1] Ali Reza Ghazvieh, iransk digter, kendt for sine religiøse revolutionsdigte

[2] Klaus Schulze, tysk komponist (f. 1947), elektronisk og eksperimenterende musiker

[3] Abu Al Fazl, Søn af den fjerde sunni kalif og den første shia imam

Leave a Reply

